• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Jag vet en person som betalat sin hyra sent varje månad sen i somras, den går till inkasso och då betalar han den, han ligger efter med en hyra varje månad i princip. Men han betalar till inkasso och har gjort under ca 5 månader. Är det ett giltigt skäl till uppsägning av hyresavtalet?
tänker att han inte följer det eftersom han alltid låter hyran gå till inkasso och sen betalar , men väldigt sent och senare än förfallodatum på inkassoräkningen också. Men än har ingen skuld gått till kronofogden.
Varför gör personen det om det uppenbarligen finns pengar att betala hyran för då inkasso skulden alltid betalas ?
Låter urbota dumt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 083
Mottagna reaktioner
1 978
Poäng
1 307
Vi skickar inga påminnelser. Dag 6 går ärendet till inkasso och då har hyresgästen 10 dgr på sig att betala. Sker inte det så skickar vi ut ett brev om förverkanderätt och för att vinna tillbaks boendet, så har hyresgästen ytterligare tre veckor på sig att reglera hyresskulden…

MEN vad än lagen säger, så tro inte att ovanstående går att sätta i system. Ser vi att så sker, så drar vi oss inte för att säga upp hyresgästen och dra ärendet till hyresnämnden.
Dom dömer ofta till fastighetsägarens fördel vid återkommande sena inbetalningar.
Det är jag helt på det klara med, läst en drös domar från Hyresnämnden (och tredskodomar från tingsrätt) gällande avhysning på grund av utebliven betalning av hyra.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 780
Mottagna reaktioner
2 698
Poäng
1 677
Förr eller senare tröttnar hyresvärden och drar hyresgästen till hyresnämnden.
Det absolut enklaste sättet att bli av med hyresgäster är just pga obetalda hyror än mer så när man ser ett tydligt mönster…
Ja de är de jag tänkt också, och nästa hoppas att hyresvärden gör, för personen är så oansvarig osv så skulle behövt en läxa :rolleyes:
Han fick avbetalningsplan på en hyra han låg efter med, 3 månader. Den skötte han, men så fort han betalt ikapp hamnade han efter igen, nu sist han fick inkasso frågade han om avbetalningsplan igen men de nekade honom, och hyresvärden hade sagt att det var sista gången. Ändå har han fortsatt att inte betala i tid, för de är roligare att lägga pengarna på annat, inne på 5:e månaden nu.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 780
Mottagna reaktioner
2 698
Poäng
1 677
Undrar om personen ifråga skulle tycka det skulle vara roligt att vara hemlös...
Troligtvis inte eftersom han har ett barn på heltid.. men ah, ja har försökt men de går inte in i huvudet, så jag har gett upp.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Själv skulle jag aldrig kunna riskera mitt boende. Vilken mardröm att bli hemlös. Jag har haft svårt att betala några få gånger i samband med längre sjukdom, men då har jag kontaktat värden i god tid och fått anstånd med en del av hyran till kommande månad utan problem.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp